Otvaranje firme online u Srbiji: kompletan vodič za PR i DOO

Otvaranje firme online u Srbiji – dvojica poslovnih ljudi se rukuju nakon uspešne registracije firme uz podršku knjigovođe i knjigovodstvenih usluga.
Sadržaj teksta

Otvaranje firme u Srbiji više nije noćna mora sa papirima, šalterima i čekanjem po hodnicima državnih institucija. Danas postoji opcija otvaranje firme online: registracija preduzetnika ili DOO potpuno elektronski, bez fizičkog odlaska u APR.

U prevodu: sa računarom, kvalifikovanim elektronskim potpisom i nekoliko dokumenata spremnih u digitalnoj formi, kroz par koraka možeš da završiš registraciju i da dobiješ rešenje. Posle toga preostaje samo da izabereš banku i knjigovođu koji će ti voditi knjige.

U nastavku objašnjavam kako funkcioniše otvaranje firme online korak po korak, koliko košta, koje su greške zbog kojih APR vraća zahtev i gde je pametno uključiti knjigovodstvene usluge od starta – da kasnije ne plaćaš ispravke.

Zašto baš online otvaranje firme?

Elektronska registracija firme je danas standard jer daje nekoliko direktnih prednosti:

1. Brzina.
APR obradi online zahtev za otvaranje firme uglavnom u roku od 3-5 radnih dana. Nema odlaska na šalter, nema “dođite sutra”, sve ide digitalno.

2. Niži troškovi.
Takse za otvaranje firme online su niže nego kad sve podnosiš u papirnoj formi lično. To je odmah ušteda na startu.

3. Komfor.
Sve radiš od kuće ili kancelarije. Popunjavanje prijave, potpisivanje, plaćanje takse – sve ide elektronski.

4. Pravna sigurnost.
APR-ov sistem proverava da li ti je naziv firme prihvatljiv, da li šifra delatnosti postoji, i sve se potpisuje kvalifikovanim elektronskim potpisom. Taj potpis ima punu pravnu snagu, tako da je dokument validan kao da si ga overio kod notara.

Drugim rečima: otvaranje firme online ti štedi vreme i novac i umanjuje rizik da pogrešiš neki formalni korak. Ako pametno odradiš ovaj deo, mnogo mirnije ulaziš u posao i lakše posle prepuštaš računovodstvo profesionalnoj knjigovodstvenoj agenciji.

Preduzetnik koji se opušta i zadovoljno smeši jer je lako završio otvaranje firme online uz pomoć knjigovođe i knjigovodstvenih usluga.
Otvorio firmu online bez šetnje po šalterima – sad mirno uživa dok knjigovođa preuzima knjigovodstvene usluge i dalju papirologiju.

Ko sve može da registruje firmu elektronski?

Preko portala APR-a možeš da podneseš zahtev za osnivanje:

Preduzetnika (PR)
Najčešći oblik za IT usluge, zanatske poslove, konsalting, marketing, treninge, male lokale i slično.

Društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO)
Standard kada hoćeš ozbiljniji nastup prema klijentima, više osnivača ili partnera, ili želiš da od starta razdvojiš ličnu i poslovnu imovinu.

Ogranak firme.

Predstavništvo.

Može skoro sve što APR inače registruje, ali postoji važan uslov: da bi otvaranje firme online bilo moguće, odgovorno lice mora da ima kvalifikovani elektronski potpis i nalog na portalu APR-a. Bez toga nema podnošenja prijave.

Tu već mnogi zovu knjigovođu jer im je lakše da knjigovođa ili pravnik proveri da li papiri ispunjavaju uslove pre nego što zahtev ode u APR.

Proces online otvaranja firme – od početka do rešenja

1. Nabavi kvalifikovani elektronski potpis

Elektronski potpis je digitalni identitet. To je praktično zamena za “lični potpis kod notara”, samo što ga koristiš online. Izdaju ga ovlašćeni sertifikacioni autoriteti (Pošta, Halcom i dr.).

Bez tog potpisa ne postoji elektronsko otvaranje firme. Taj e-potpis koristiš da potpišeš dokumentaciju za osnivanje, prijavu prema APR-u i sve dalje korake.

Ako ti treba pomoć oko toga šta tačno da uzmeš, knjigovodstvene agencije često već imaju ustaljen proces i mogu da ti kažu: “Idi po ovaj sertifikat, uzmi ovaj čitač kartica, instaliraj ovo i ovo”.

2. Pripremi dokumentaciju unapred

Kad radiš registraciju za PR (preduzetnika) ili DOO elektronski, u suštini će ti trebati sledeći podaci i fajlovi:

  • Predloženi naziv firme i adresa sedišta.

  • Šifra delatnosti (po klasifikaciji delatnosti).

  • Podaci o osnivaču i zakonskom zastupniku (direktor kod DOO, ti lično kod PR).

  • Osnivački akt (za DOO obavezno).

  • Sken lične karte ili pasoša u elektronskoj formi.

Ovo je deo gde najčešće nastaju problemi. Ako grešiš u osnivačkom aktu ili loše definišeš delatnost, APR može da odbije prijavu. To znači da plaćaš taksu opet i da ti se otvaranje firme online nepotrebno produži.

Knjigovođa ti ovde realno rešava glavobolju jer će ti odmah reći: “Nemoj ovu šifru delatnosti, bolje stavi ovu, trebaće ti za paušal / neće ti praviti problem kod banke / lakše ćeš kasnije da prijaviš PDV ako ti zatreba.”

Drugim rečima, ovde knjigovodstvene usluge nisu “luksuz” nego preventiva.

3. Registruj nalog na APR portalu

APR ima e-servise za elektronsko osnivanje. Napraviš nalog, prijaviš se i dobijaš pristup elektronskoj prijavi za otvaranje firme online. Iz tog naloga i podnosiš zahtev.

Taj nalog ti služi i kasnije da pratiš status predmeta i da preuzmeš rešenje kad bude gotovo.

4. Popuni elektronsku prijavu

U formi unosiš: ime firme, šifru delatnosti, adresu sedišta, vlasnike i zastupnike. Kroz sistem se proveravaju dve ključne stvari:

  • da li je naziv firme već postoji (APR neće pustiti naziv koji može da zavede javnost jer previše liči na već postojeću firmu),

  • da li šifra delatnosti postoji i odgovara klasifikaciji.

Ovo je trenutak kad već moraš da znaš čime se baviš. Jer izbor šifre delatnosti ti kasnije diktira dosta stvari: paušal (ako planiraš paušalno oporezivanje kao preduzetnik), PDV režim, komunikaciju sa bankom, pa čak i kako će knjigovođa voditi tvoje poslovne knjige.

5. Elektronsko potpisivanje i plaćanje takse

Kad si sve popunio, slede dva kratka, ali ključna koraka:

  1. Potpisuješ prijavu elektronskim potpisom – to zamenjuje fizičku overu.

  2. Plaćaš taksu online (kartica ili e-banking).

Bitno: taksa za otvaranje firme online je niža nego kod papirnog postupka, što je još jedan razlog zašto preduzetnici idu na digitalnu registraciju.

Kad to završiš, zahtev ide u obradu u APR.

6. Dobijaš rešenje o registraciji elektronski

Kada APR odobri registraciju, dobijaš zvanično Rešenje o registraciji firme u elektronskom obliku (PDF sa elektronskim pečatom). Taj dokument je pravno validan i sa njim otvaraš račun u banci, prijavljuješ se u Poresku upravu i ugovaraš knjigovodstvene usluge.

Praktično, od tog trenutka firma postoji i može da posluje.

Koliko košta otvaranje firme online?

Troškovi zavise šta otvaraš.

  • Preduzetnika (PR): taksa za elektronsku registraciju je okvirno oko 1.600 RSD.

  • DOO: osnovna taksa za elektronsku registraciju je oko 6500 RSD i povoljnija je nego kod klasične, papirne registracije.

Kod DOO-a postoji i priča o osnivačkom kapitalu: minimalni osnivački ulog je simboličnih 100 dinara. Taj kapital se uplaćuje na poslovni račun firme. Postoje različni momenti kada to može da se uradi (pre ili posle registracije), pa je dobro da ti knjigovođa objasni koja varijanta je čista i uredna za dalje.

Kod preduzetnika nema minimalnog kapitala.

Gde ljudi greše i zašto ih APR vraća

Evo najčešćih razloga zbog kojih otvaranje firme online propadne iz prve:

  1. Neispravno uneti lični podaci ili adresa sedišta.
    Mora da bude precizno. APR ne voli “otprilike”.

  2. Pogrešno odabrana šifra delatnosti.
    Ako staviš pogrešnu šifru, kasnije može da ti blokira opciju paušala, zakomplikuje rad sa bankom ili stvori problem kod PDV-a. Knjigovođa ovo uglavnom vidi odmah.

  3. Loše napisan osnivački akt kod DOO.
    Ako nije po propisu, vraćaju te na početak.

  4. Elektronski potpis ne radi tehnički.
    Ljudi nabave potpis, ali nikad nisu instalirali drajver za čitač kartica ili sertifikat ne radi u pregledaču. Sistem tada ne prihvata potpisivanje, i bez potpisa ne možeš da predaš prijavu.

Svako vraćanje = novo podnošenje = nova taksa. To je momenat gde većina shvati zašto postoji knjigovodstvena agencija i zašto knjigovodstvene usluge nisu “trošak”, nego “osiguranje da te APR ne vrati tri puta”.

Prednosti i mane digitalne registracije firme

Prednosti otvaranja firme online:

  • jeftinije takse

  • brži postupak

  • ne zavisiš od radnog vremena šaltera

  • odmah dobijaš pravno validna elektronska dokumenta koja koristiš dalje u banci, poreskoj, i u radu sa knjigovođom

Mane / rizici:

  • moraš da imaš ispravan kvalifikovani elektronski potpis i tehnički da znaš da ga koristiš

  • ako prvi put ulaziš u celu priču, formulari deluju komplikovano

  • greška u dokumentaciji te vraća na početak i košta te dodatno

Ako ti sve ovo zvuči kao “OK, ali samo da ne zeznem ništa”, to je normalno. Većini ljudi ovo nije svakodnevni posao. Knjigovođa ovo radi stalno.

Da li da radiš sam ili da angažuješ knjigovođu?

Realno imaš dve opcije:

Varijanta 1: Radiš samostalno.
To je dobra opcija ako tačno znaš:

  • da li hoćeš PR ili DOO,

  • koja ti je glavna delatnost i šifra delatnosti,

  • ko će biti zastupnik firme,

  • šta ide u osnivački akt,

  • šta posle osnivanja mora da se prijavi Poreskoj upravi,

  • da li planiraš paušal, PDV, zaposlene itd.

Ako sve to znaš – možeš da izguraš sam otvaranje firme online bez većih problema.

Varijanta 2: Radiš uz knjigovodstvene usluge od prvog dana.
Ovo je pametnija opcija ako želiš da:

  • garantuješ da će prijava proći iz prve,

  • izbegneš glupe greške zbog kojih APR vraća dokumenta,

  • odmah postaviš stvari čisto za poreze, doprinose, paušal, PDV i obračun zarada.

Veoma bitno: popravka loše postavljenog početka zna da bude skuplja nego samo otvaranje. Ljudi pokušaju sami da otvore radnju i da “izbegnu knjigovođu”, a posle mesec dana zovu knjigovodstvenu agenciju da spašava situaciju.

Drugim rečima: knjigovođa ti nije samo neko ko kuca fakture i prijavljuje PDV. Dobar knjigovođa ti je partner koji te vodi od prvog koraka, već kod samog otvaranja firme online.

Otvaranje firme online je danas najbrži i najpovoljniji način da legalno kreneš sa biznisom u Srbiji. Rezime:

  • ne ideš fizički u APR,

  • koristiš elektronski potpis,

  • podnosiš prijavu preko portala,

  • plaćaš manju taksu,

  • dobijaš rešenje u PDF-u sa elektronskim pečatom.

Posle toga: otvaraš račun u banci, prijavljuješ se u Poresku upravu i ulaziš u rad. U tom trenutku ti zaista treba kvalitetna knjigovodstvena agencija i knjigovodstvene usluge koje razumeju tvoj model poslovanja – jer način na koji kreneš određuje koliko će ti kasnije biti lako da posluješ čisto i bez problema.

Drugim rečima: država je konačno omogućila da administrativno otvaranje firme online bude brzo i efikasno. Sad je na tebi samo da doneseš pametnu odluku – da sve uradiš odmah kako treba i da od prvog dana imaš pored sebe knjigovođu koji zna šta radi.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Pinterest